مجله ایران من :

ارزیابی ظرفیت جامعه محلی برای توسعه پایدار گردشگری

بدون شک جامعه محلی در توسعه پایدار گردشگری نقشی اساسی و مهم بر عهده دارد، از این رو وجود آن برای پیشرفت اقتصادی صنعت گردشگری ضروری است. گردشگری ابزاری کارآمد برای توسعه اقتصادی در جوامع محلی و استراتژی مهمی نه‌تنها برای توسعه ملی و بلکه پیشرفت محلی نیز خواهد بود. بنابراین داشتن نگرشی فعال درباره گردشگری و به عمل‌گیری این استراتژی تنها با همکاری تمام اقشار جامعه ممکن خواهد بود.

تعیین و دستیابی به پیشرفت گردشگری در جامعه محلی باید با از طریق ایجاد تغییراتی در وضعیت امکانات زیربنایی و خدماتی صورت پذیرد تا بتواند کیفیت کلی زندگی مردم محلی را بهبود داده، فرصت‌های شغلی جدیدی در این قسمت‌ها ایجاد کرده و درآمد خانگی ناشی از گرد

شگری را در سطح محلی افزایش دهد. در ادامه قصد داریم تا عوامل موثر بر پیشرفت جامعه محلی و صنعت گردشگری در این مناطق را برشماریم و بررسی کنیم.

 

بهبود امکانات زیربنایی و خدماتی

 

با تنوع‌بخشی در حوزه خدمات و امکانات به‌منظور جذب گردشگر، می‌توان گردشگران را به اقامت طولانی‌تر در روستا‌ها و شهر‌های گردشگری ترقیب کرد. در این راستا می‌توان اقدامات فراوانی برای تنوع‌بخشی انجام داد، گسترش فضای سبز و محیط‌هایی برای اسکان، ایجاد پارکینگ‌های گسترده با امکانات خدماتی، افزایش امکانات رفاهی هم برای گردشگران و هم برای بومیان و کسبه، ایجاد خدمات زیربنابی برای ساکنان محلی به‌منظور جلوگیری از مهاجرت آن‌ها، بهبود وضعیت راه‌سازی و دسترسی به این روستا‌ها، همه از مواردی هستند که می‌توانند با بهبود امکانات زیربنایی و خدماتی نه‌تنها بومیان را در مناطق محلی نگاه داشته بلکه گردشگران را نیز به سوی بازدید از روستا‌ها ترغیب کنند.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید

مورد پراهمیت دیگر، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و مرتبط با گردشگری در مناطق محلی است. کمبود شغل و مهاجرت محلی‌ها به شهر‌های بزرگ‌تر برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر، باعث می‌شود تا گردشگری روستا‌ها به مرور زمان از بین رفته و نیروی کار کافی برای راه‌اندازی کسب . کار گردشگری وجود نداشته باشد. ایجاد امکانات رفاهی چون اقامتگاه‌ها، رستوران، پارکینگ، فروشگاه‌های فروش لوازم سنتی و سوغاتی و از این قبیل امکانات می‌تواند عاملی مهم در راستای ایجاد اشتغال‌زایی محلی و پیشبرد صنعت گردشگری در این حوزه‌ها باشد.

افزایش سطح درآمد خانگی مردم محلی

یکی از راه‌های افزایش سطح درآمد روستائیان گردشگری کشاورزی یا (اگروتوریسم) است، در این نوع گردشگری، گردشگران برای مدتی با خانوار‌های روستایی و کشاورزان زندگی می‌کنند تا تجربه‌های ارگانیک و واقعی از زندگی روستایی، نحوه انجام فعالیت‌های کشاورزی، کار در کشتزار‌ها و شیوه‌های سنتی انجام این کار‌ها را کسب کنند. این شیوه گردشگری از جمله ظرفیت‌های فراموش شده صنعت گردشگری روستایی است، که در ایران از پتانسیل‌های آن به خوبی استفاده نشده و نیازمند توجه بیشتری است. جدا از این شیوه گردشگری، تولید صنایع‌دستی و عرضه آن به گردشگران در فروشگاه‌های صنایع‌دستی هر روستا می‌تواند برای روستائیان درآمدزا باشد، همچنین با بالا بردن کییفیت این محصولات می‌توان این درآمدزایی را هرچه بیشتر و بیشتر نیز کرد.

تبلیغات مناسب

بدون شک یکی راه‌های اصلی جذب گردشگر تبلیغات مناسب است. از این رو، تبلیغات کلامی می‌تواند عاملی اصلی در بازاریابی گردشگری روستایی باشد. از آنجایی که گردشگران پیش از مسافرت به روستا نمی‌توانند بسیاری از محصولات حوزه خدمات گردشگری را مورد ارزیابی قرار دهند، تبلیغات شفاهی گردشگری روستایی اهمیت دوچندانی خواهد داشت. چراکه برای انتخاب یک مقصد گردشگری و تصمیم‌گیری در مورد محل اسکان، حمل و نقل، فعالیت‌ها و گردش‌ها کسب اطلاعات ضروری است. تحقیقات نشان داده که حدود ۹۰ درصد افراد به محصولات و خدماتی که دیگران آن را تائید کرده‌اند، بیشتر اعتماد می‌کنند. در این نوع تبلیغات نکته پر اهمیت این است که مشتریان باید فرصت برای طرح سوالات و دریافت توضیحات در مورد محل گردشگری مورد نظرشان را داشته باشند. بنابراین حوزه گردشگری نیازمند تبلیغات خاص خود است تا بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد. از سوی دیگر، بهبود دسترسی مردم محلی به حمل و نقل و ارتباطات لازم نیز تبلیغاتی موثر برای بازدید از روستا‌های کشور است.

در چند خط بخوانیم

عوامل گوناگونی در پیشبرد گردشگری روستاها دخیل است. با آنکه گردشگری نمی‌تواند راه چاره تمام مشکلات روستائیان باشد، اما به عنوان صنعتی پرسود در جهان پتانسیل فراوانی برای بهبود وضعیت بخش روستایی دارد. برای پیشبرد هرچه بیشتر این صنعت در بخش روستایی می‌توان اقداماتی دو جانبه را در نظر داشت که نه‌تنها گردشگران بیشتری را به بازدید از مناطق روستایی ترغیب می‌کنند، بلکه می‌توانند برای روستائیان نیز شرایط بهتری از زندگی را فراهم کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به بهبود امکانات خدماتی و زیربنمایی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای روستائیان، درآمدزایی خانگی و بهبود کیفیت مواد تولیدی، بهبود دسترسی مردم به روستاهای گردشگری و دست اخر تبلیغات گردشگری مناسب اشاره کرد. با اقدام مناسب در این حوزه‌ها می‌توان از پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری که کشور عزیزمان در اختیار ما گذاشته استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات

جدیدترین ویدئوها